O pleno exercicio de calquera dereito esixe, como garantía fundamental, en primeira instancia, o seu recoñecemento expreso, a súa definición e a súa nítida delimitación legal. Ademais, requírense medidas, plans e estratexias específicas de natureza administrativa que faciliten na práctica a realización e gozo deste.
Nos últimos anos aprobáronse en España diversas normas e documentos autonómicos e locais que trasladan, concretan e adaptan a doutrina internacional dos dereitos culturais ao ámbito nacional. Textos de natureza normativa como a Lei de dereitos culturais de Navarra e a Lei do sistema público de cultura de Canarias, ou estratexias como o Plan de Dereitos Culturais do Concello de Barcelona son exemplos concretos destes desenvolvementos relativamente recentes. A nivel estatal, en cambio, os avances normativos nos últimos anos foron limitados.
A partir desta constatación, este eixe pretende identificar: os problemas, carencias ou baleiros normativos, procedementais e de facto, que obstaculizan ou entorpecen o adecuado exercicio do dereito de participación na vida cultural, as condicións que fan posible -ou dificultan- a plena liberdade artística e creativa, casos de boas prácticas en materia de liberdade artística, garantía dos dereitos culturais, participación da cidadanía na formulación de programas públicos ou de xestión e goberno participativo da cultura, entre outros.
Unha vez perfilado o diagnóstico ou análise preliminar, algunhas das liñas de traballo ou obxectivos prioritarios concrétanse nos seguintes: