Ud está aquí:
  1. INICI
  2. Eixos temàtics
  3. Educació

Educació

Aquest eix aborda els diàlegs, encreuaments i transferències entre l’àmbit educatiu, formal i no formal, a cultura i les arts com a garantia per al ple exercici dels drets culturals al llarg de tota la vida.

Dos grans consensos internacionals han establert el marc per a les noves polítiques culturals que, des d’una perspectiva de drets fonamentals, han d’establir d’una manera clara el vincle amb les polítiques educatives. En primer lloc, la declaració resultant de la trobada mundial sobre polítiques culturals a Mèxic (MONDIACULT 2022), que a l’article 13 assenyala: «Subratllem la importància de potenciar les sinergies entre la cultura i l’educació i reconeixem l’imperatiu d’una educació adaptada al context, que inclogui el patrimoni cultural, la història i els coneixements tradicionals». En segon lloc, el nou marc per a l’educació artística i cultural de la UNESCO (Abu Dhabi, febrer del 2024), signat per Espanya i que, a través dels seus objectius estratègics, concreta els punts anteriors i recorda que parlar d’educació des de les polítiques culturals avui implica:

  1. Comprendre la responsabilitat educativa de la cultura en entorns d’alta polarització social. L’educació ha de ser intercultural, en diversitat cultural, en ciutadania mundial, per la pau i la no-violència.
  2. Garantir l’oportunitat pedagògica que suposa la inclusió dels llenguatges artístics en l’educació al llarg de la vida i per a tothom, en diàleg amb la ciència i la tecnologia. (STEAM)

La LOMLOE ja incorpora la competència artisticocultural. Així mateix, l’àrea d’Innovació PISA 2022 va incloure la competència de pensament creatiu. Finalment, la recent Llei d’ensenyaments artístics aposta per una oferta d’educació i formació artística alineada amb els estàndards europeus que garanteixi la convivència harmònica dels diferents ensenyaments en els seus respectius contextos i territoris.

D’acord amb aquest marc, algunes línies d’acció que fonamentarien els treballs dins d’aquest eix serien l’adequació de legislació i polítiques, l’adaptació dels entorns d’aprenentatge, incloent-hi les experiències d’aprenentatge amb artistes, i el desenvolupament d’aliances entre el sector cultural i l’educatiu.

Subir